Som spelare har du säkert någon gång undrat vad som händer bakom kulisserna på kundsupporten hos ett online casino. I denna artikel avslöjar vi de vanligaste frågorna och vad dem stöter på i deras vardagsarbete. Det blir dessutom några överraskande insikter som kanske förvånar dig som spelare.
Vardagen för en kundtjänstmedarbetare på ett casino skulle kanske kunna jämföras med ett roulettehjul – alltid i rörelse. Och precis som då det gäller roulettespel så kan mycket hända under en dag.
Numera erbjuds support inte bara i telefon, utan även via live chatt och e-post. Vi har pratat med några av medarbetarna och fått en inblick i hur en vanlig dag på supporten kan se ut och vilka frågor är de ställs oftare än dem andra av svenska spelarna.
Spelarnas frågor
Frågor som rör bonusvillkor och uttagsprocessen är vanliga för kundtjänstmedarbetarna. Varför syns inte bonusen; När kommer vinsterna; och frågor gällande omsättningskrav är de vanligaste frågorna. Och det är ju inte så konstigt. Spelarna gör insatser med riktiga pengar, och då kan det såklart dyka upp funderingar om uttag med Swish på casinot och liknande.
Men mitt i det rutinmässiga dyker det upp mer udda frågor. Vissa spelare vill kanske veta hur vinsterna beräknas i ett spel. Och i sådana fall gäller det att ha koll på matematiken. En medarbetare ska till exempel kunna förklara vad begreppet RTP betyder i praktiken. Och visst kan det vara lite krångligt att hålla reda på sådana här saker som volatilitet, så det krävs nog att medarbetarna har förmågan att på ett enkelt sätt förklara hur allt hänger ihop.
För den som vill jobba på kundtjänsten på ett casino krävs också en hög digital kompetens. Hur spelar man på en Ipad då är det någon skillnad på inloggning med BankID eller Freja ID till exempel. Såna saker måste medarbetarna kunna besvara.
Ett jobb för dig?
Även om medarbetarna på kundtjänsten är väldigt viktiga, så glöms de tyvärr ibland bort. Och det är ju ofta så att de som jobbar i skuggan inte märks lika mycket. Men precis som alla andra medarbetare på casino så är de oumbärliga för att allting ska rulla.
Precis som i live casinot måste medarbetare kunna hantera många olika situationer, och se till att spelarna känner sig rätt behandlade. Deras vardag är som sagt en ständig balansakt mellan att lösa spelarnas problem och göra spelupplevelsen så smidig som möjligt. Och i vissa fall kan det nog även vara bra att ha detektivkunskaper för att kanske kunna leta upp förlorade uppgifter. Eller så måste man kolla upp en betalning som ligger långt tillbaka i tiden.
Dessutom har alla spelare olika kunskapsnivåer. Vissa är helt nybörjare i online spelande på casino och vill kanske veta hur man startar ett spel och hur man ändrar en insats. Självfallet har en rutinerad spelare helt andra former av frågor. Och alla frågor ska alltså kunna besvaras på ett professionellt sätt av gänget på kundsupporten.